پل عابر پیاده متحرکی در میدان مرشانت لندن نصب گردیده که در طراحی بسیار زیبای آن بادبزن های دستی ژاپنی منبع الهام بوده اند. این پل در حالت خوابیده کاملا شبیه یک پل عابر پیاده معمولی است، یعنی یک پل فلزی نقره ای رنگ که عابران پیاده از طریق آن می توانند از کانال گراند یونیون عبور کنند.
پل “طبیعت” یک پل سه طبقه غیر خودرویی و پیادهرو است،این پل از عرض بزرگراه مدرس میگذرد و نمایی کلی از شهر تهران را میتوان از روی پل مشاهده کرد.این پل بزرگترین پل غیرخودرویی ایران محسوب میشود و اواخر مهرماه افتتاح میشود.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران دلایل برداشتن پل عابر پیاده میدان انقلاب را اعلام کرد.
پل های عابر پیاده، پل های عابر پیاده درون شهری، پل عابر پیاده، سیستم های شهرسازی، مهندسین شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، مقاله در مورد پل عابر، مقالات مربوط به پل عابر پیاده، نقشه پل عابر پیاده، طراحی پل عابر پیاده
عنوان مقاله: ارزیابی و تحلیل اثربخشی پل های عابر پیاده درون شهری (مطالعه موردی: شهر تهران) |
|
نویسندگان: نیکومرام هاشم*, وظیفه دوست حسین, خانی سروش |
|
* واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران |
|
چکیده:
استفاده گسترده از اتومبیل در جوامع صنعتی سبب تغییر سیستم های شهرسازی گردید. این امر موجب شد مهندسین شهرسازی اولویت را به وسایل نقلیه دادند. پس از پایان جنگ جهانی دوم رویکرد جدیدی در شهرسازی شکل گرفت، این جنبش ایجاد فضای اختصاصی عابرین پیاده و اولویت دادن به آن را مد نظر قرار داد. پل عابر پیاده یکی از این دستاوردها است. طبق آمار راهنمایی و رانندگی 38% تصادفات شهر تهران (1385) با رفتار عابران پیاده در ارتباط است که یکی از مهمترین علل آن عدم استفاده از پل عابر می باشد. هدف این مقاله بررسی و ارزیابی میزان اثر بخشی پل های عابر پیاده درون شهری است. برای پی بردن به این امر بررسی میدانی صورت گرفت. بر اساس تحلیل داده های جمع آوری شده، دلایلی چون عدم مکانیابی مناسب، عدم کاربرد برای همه اقشار، عرض کم خیابان، زمان بر بودن، عوامل مزاحم و غیره موجب کاهش اثر بخشی پل عابر است. بر اساس یافته های تحقیق و مطالعات انجام شده راهکارهای نرم افزاری مانند راهکارهای فرهنگی و قانونی و راهکارهای سخت افزاری که بر جنبه های کالبدی سازه مورد نظر تاکید دارند، پیشنهاد شده است
لینک دانلود فایل مقاله http://s5.picofile.com/file/8155086068/38413870201.pdf.html |
بزرگترین پل ایران
پل شهید کلانتری طولانیترین پل ساختهشده در ایران (سه برابر طولانیترین پل پیشین) به طول هزار و هفتصد و نه متر میباشد که بر روی دریاچه ارومیه ساخته شدهاست و فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه به 135 کیلومتر تغییر دادهاست. این پل در ۲۷ آبان سال ۱۳۸۷ به بهرهبرداری رسید.
پل میانگذر دریاچه ارومیه بر روی دریاچه ارومیه بنا نهاده شدهاست و قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است. این پل دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی ایران را به هم متصل میکند. این پل ۱۷۰۹ متر طول دارد که ۱۲۷۶ متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پلهای اتصال است. مسیر اول این طرح در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ مورد بهره برداری قرار گرفت.
پل شهید کلانتری طولانیترین پل ساختهشده در ایران (سه برابر طولانیترین پل پیشین) به طول هزار و هفتصد و نه متر میباشد که برروی دریاچهٔ ارومیه ساخته شدهاست و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش دادهاست. این پل در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ خورشیدی به بهرهبرداری رسید. در صورت عبور از روی پل شهید کلانتری، فاصلهٔ ارومیه تا تهران برابر با ۷۸۰ کیلومتر خواهد بود. این پل نقش بهسزایی در توسعهٔ گردشگری و تبادلات فرهنگی و تجاری میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دارد و باعث صرفهجویی در مصرف سوخت و زمان و کاهش تصادفات جادهای و استهلاک خودروها میشود.
پروژه میانگذر دریاچه ارومیه که شامل سه بخش است:
این پل یک هزار و ۷۰۹ متر طول دارد که یک هزار و ۲۷۶ متر آن در داخل دریاچهٔ ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر در دو طرف پلهای دسترسی و اتصال است. این پل پی عمیق و لجنی دارد که عمق شمعهای آن بیش از ۸۰ متر است و بیش از ۳۵ کیلومتر شمعکوبی در دریاچه انجام شده و ۳۵ هزار تن فولاد و ۵۰ هزار متر مکعب بتون در این پروژه بهکار رفتهاست. دهانهٔ وسط پل شهید کلانتری را یک دهانهٔ قوسی بهطول ۱۰۰ متر، عرض ۲۵ متر و ارتفاع ۲۵ متر تشکیل میدهد. این سازه یک هزار و ۳۰۰ تن وزن دارد که تماماً در خشکی ساخته شده و حمل و انتقال آن به اسکله بهصورت حمل دریایی و نصب آن یکی از ویژگیهای این سازه بوده و ۱۲ دهانهٔ ۷۰ متری و ۶ دهانهٔ ۵۰ متری دارد. عرشهٔ این پل یک تیر کامپوزیت است که از فلز و فولاد و بتن ترکیب شدهاست. تیر فولادی آن در کنارههای تکیهگاه روی خشکی بههم وصل و مونتاژ شده و سپس از آنجا توسط سامانهٔ دورنفشاری (پوشین) روی پل هل داده شدهاست.
پل میانگذر دریاچه ارومیه بخشی از بزرگراه شهید کلانتری است که ارومیه و تبریز را به هم متصل میکند. با بهره برداری از این مسیر، فاصله ۲۶۰ کیلومتری این دو شهر به نصف کاهش مییابد. همچنین بیشترین تاثیر این پروژه در صرفه جویی مصرف سوخت، زمان و کاهش تصادفات و استهلاک وسایل نقلیهاست.
بزرگراه شهید کلانتری یکی از بزرگراههای ایران است. این بزرگراه از میان دریاچه ارومیه عبور کرده و دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به هم پیوند میدهد. با پایانیافتن ساخت پل میاندریاچهای شهید کلانتری، این بزرگراه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۸۷ خورشیدی تکمیل شد. پلی که در میان دریاچهٔ ارومیه برای ادامهٔ راه این بزرگراه ساختهشده به لحاظ مسایل فنی و اجرایی بزرگترین پروژه بهصورت پل در ایران است.
پل پیادهرو یا پل عبور عابر پیاده (به انگلیسی: Footbridge) به پلی گفته میشود که به منظور رفتوآمد افراد از جایی به جای دیگر ساخته میشود. این گونه پلها، معمولاً برای عبور امن افراد پیاده از موانع طراحی میشوند. این موانع ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند. از موانع طبیعی میتوان به رودخانهها و از موانع مصنوعی میتوان به ریل راه آهن یا جادهها و آزادراهها اشاره کرد. در برخی شرایط خاص، این گونه پلها دارای قابلیت عبور دادن دیگران را نیز دارد. موتور سیکلت، دوچرخه و یا حیوانات نیز در برخی از پلها، توانایی عبور از پل را خواهند داشت.